În dimineaţa lui 10 decembrie 1996 i-a plesnit unul din vasele de sânge din emisfera cerebrală stângă. Era o malformaţie arterio-venoasă a cărei ruptură i-a provocat un accident vascular cerebral.
În câteva ore, Jill s-a văzut lipsită, pe rând, de capacitatea de a se orienta, de propriocepţiune, de abilităţile scris-citit şi, de la un punct încolo, de vorbire şi de memorie. Pe 27 decembrie, la aproape trei săptămâni de la accident, avea să fie operată. Cheagul de sânge care-i apăsa pe centrii vorbirii avea dimensiunea unei mingi de golf.
Jill a supravieţuit şi, pe durata următorilor 8 ani, s-a recuperat aproape complet (aproape-le îi aparţine). Suficient cât să ţină, în 2008, acest discurs TED, care devenise, la un moment dat, al doilea cel mai vizionat filmuleţ de pe TED.
Va fi o lectură utilă pentru oricine s-a confruntat la un moment dat cu aspectele legate de îngrijirea unei persoane afectate de AVC - dar şi pentru oricine vrea să înţeleagă mai multe despre felul în care funcţionează creierul.
În 1988, în timp ce eu îmi vedeam de activităţi la CTHEM şi
la UI, fratele meu a fost diagnosticat, în mod oficial, cu schizofrenie.
Biologic vorbind, din întreg universul, el este fiinţa cea mai apropiată de
mine. Voiam să înţeleg de ce dorinţele mele aveau corespondent în realitate şi,
mai mult, de ce eu îmi puteam concretiza visurile, iar el nu. Ce era atât de
diferit la creierul fratelui meu, încât visurile sale nu-şi găseau corespondent
în realitate şi deveneau halucinaţii? Eram nerăbdătoare să fac cercetări cu
privire la schizofrenie. (pag 12)
Pentru ca oricare doi indivizi să poată comunica între ei,
trebuie să aibă o realitate cât de cât comună. (pag 19)
[...] Este foarte interesant de ştiut că sistemul limbic,
deşi funcţionează de-a lungul întregii vieţi, nu se maturizează niciodată.
Implicit, dacă cineva ne calcă pe bătături, emoţional vorbind, putem reacţiona,
chiar şi la maturitate, ca şi cum am avea doi ani. (pag 26)
Deci o putem lăsa mai moale cu comentatul despre crizele copiiilor. Zic.
Deci o putem lăsa mai moale cu comentatul despre crizele copiiilor. Zic.
Merită amintit că toate tehnicile actuale de învăţare
cognitivă, utilizate în şcoala generală şi în liceu, fructifică ceea ce ştiu
neurologii despre funcţionarea sistemului limbic. Cu ajutorul acestor metode,
încercăm să transformăm sălile de clasă în medii securizante şi familiare.
Obiectivul este crearea unui mediu unde să nu fie declanşate reacţiile de furie
şi teamă. (pag. 26)
... ceea ce mă face să mă întreb dacă nu cumva întreaga paradigmă e fundamental greşită, dat fiind că e construită pe teamă şi pe evitare...
Cum ar fi dacă s-ar baza pe bucurie şi pe descoperire?
Dacă furia şi teama ar fi tratate ca fiind intrinseci umanului şi ar avea loc canalizat de manifestare gestionabilă?
... ceea ce mă face să mă întreb dacă nu cumva întreaga paradigmă e fundamental greşită, dat fiind că e construită pe teamă şi pe evitare...
Cum ar fi dacă s-ar baza pe bucurie şi pe descoperire?
Dacă furia şi teama ar fi tratate ca fiind intrinseci umanului şi ar avea loc canalizat de manifestare gestionabilă?
Deşi oamenii se consideră fiinţe raţionale care nutresc
sentimente, din punct de vedere biologic suntem fiinţe emoţionale care gândesc. (pag 27)
În primul rând, sentimentele de tristeţe, bucurie, furie,
frustrare, exaltare sunt generate de sistemul limbic. În al doilea rând, când
simţim obiectele prin atingere cu mâna, vorbim despre experienţă kinestezică
sau tactilă, când receptăm lucrurile prin palpare. Această senzaţie este
controlată de circuitul senzorial al atingerii şi implică girusul postcentral
al cortexului cerebral. Atunci când cineva spune că simte ceva în mod
instinctiv (fapt numit adesea intuiţie) această conştiinţă pătrunzătoare denotă
o formă superioară de cogniţie găzduită de emisfera dreaptă. (pag. 27)
Deşi rareori consştientizăm acest lucru, receptorii
senzoriali sunt proiectaţi să detecteze informaţiile la nivel energetic.
Întrucât tot ce ne înconjoară, de la aerul pe care-l respirăm până la
materialele de construcţii, este alcătuit din particule atomice vibrante şi
dinamice, fiecare om literalmente înoată într-o mare turbulentă de câmpuri
electromagnetice. Până şi noi facem parte din această mare. Suntem în mijlocul
ei şi o receptăm prin intermediul aparatului senzorial. (pag. 27)
Din păcate, compasiunea este o expresie rară a societăţii
din zilele noastre. Majoritatea oamenilor pierd foarte mult timp şi energie
înjosindu-se, insultându-se şi criticându-se unii pe alţii pentru deciziile
„proaste” sau „greşite” luate. În clipa în care vă dojeniţi singuri, vă opriţi
vreo clipă să vă gândiţi cine e persoana din interiorul dumneavoastră care ţipă
şi la cine anume ţipă? (pag. 152)
O întrebare super-bună.
O întrebare super-bună.
Deşi există anumite programe ale sistemului limbic (sediul
emoţiilor) care sunt activate în mod automat, durează mai puţin de 90 de
secunde pentru ca unul dintre acestea să se declanşeze, să ne străbată corpul
şi apoi să răzbată prin sistemul vascular. Reacţia de răspuns la furie, de
exemplu, este o reacţie care se declanşează automat. Odată declanşată aceasta,
substanţa eliberată de creier îmi străbate corpul şi se transformă într-o
experienţă fiziologică. În decurs de 90 de secunde de la declanşarea acestei
reacţii, componenta chimică a furiei dispare complet din sânge, iar răspunsul
automat se încheie. Dacă reacţia de furie persistă şi după terminarea celor 90
de secunde, atunci înseamnă că eu am ales să las acest circuit să continue.
Clipă de clipă, eu sunt cea care decide dacă vreau să rămân conectată la
diverse circuite neuronale sau dacă vreau să mă întorc în momentul prezent,
lăsând, aşadar, să treacă reacţiile fiziologice. (pag. 160)
Experienţa pierderii capacităţilor minţii stângi m-a ajutat
să-i privesc altfel pe oamenii care au suferit o leziune cerebrală. Câteodată,
mă întreb ce noi înţelegeri sau abilităţi a dobândit persoana suferind un
accident vascular cerebral, în absenţa limbajului sau a oricărei alte
modalităţi normale de comunicare? Nu-i compătimesc pe oamenii care sunt altfel
decât mine sau care sunt percepuţi a fi anormali. Mi-am dat seama că mila nu este
un răspus potrivit. În loc să-i resping pe oamenii care sunt diferiţi de mine,
sunt atrasă către ei, cu bunătate şi curiozitate. Mă fascinează unicitatea lor
şi ceva mă îndeamnă să întemeiez o legătură cu ei, chit că aceasta se rezumă la
o privire, la un zâmbet sau la un gest adecvat. (pag. 164)
În cazul în care credeţi că nu mai sunteţi capabili să
simţiţi bucurie, vă asigur că nu aţi pierdut ansamblul de circuite care făcea
posibilă manifestarea bucuriei. Doar că, în clipa de faţă, el este inhibat de un
ansamblu mai puternic, care generează anxietate şi/sau frică. (pag. 186)
[...] La nivel intelectual, mi-am dat seama că am
capacitatea de a-mi monitoriza şi schimba gândirea, dar nu am realizat
niciodată că am un cuvânt de spus şi când vine vorba de felul în care îmi percep emoţiile. Nu mi-a
spus nimeni, niciodată, că e nevoie doar de 90 de secunde pentru ca biochimia
să pună stăpânire pe mine, eliberându-mă ulterior. Conştientizarea acestui
lucru a avut un efect benefic asupra vieţii mele. (pag. 186-187)
Un alt motiv pentru care majoritatea dintre noi nu aleg
fericirea este acela că emoţiile negative puternice, precum furia, gelozia sau
frustrarea, activează în creier un ansamblu complex de circuite neuronale care
ne e familiar şi care ne face să ne simţim puternici şi importanţi. Am cunoscut
oameni care activau în permanenţă ansamblul de circuite asociat furiei, şi asta
numai pentru că, astfel, reuşeau să păstreze legătura cu ei înşişi. (pag. 187)
După cum am mai spus, senzaţia de durere nu este decât un
fenomen fiziologic menit să informeze creierul cu privire la lezarea unui ţesut
în organism. Este foarte important să realizăm că putem simţi durere fizică şi
fără să activăm bucla neuronală asociată suferinţei. Copiii sunt renumiţi
pentru curajul de care dau dovadă, chiar şi atunci când sunt grav bolnavi. Pe
când în creierele părinţilor se activează ansamblul de circuite asociat fricii
şi suferinţei, copiii nu par, în general, a fi afectaţi de aceste lucruri, ba
mai mult, se adaptează la boală fără nicio urmă de dramatism emoţional negativ.
Poate că nu avem nicio putere când vine vorba de senzaţia fizică de durere dar,
când vine vorba de suferinţă, e bine de ştiut că aceasta apare în urma unei
decizii de ordin mental. Când un copil este bolnav, se întâmplă adesea să-i fie
mai greu să se confrunte cu suferinţa părinţilor, decât cu boala în sine. (pag.
188)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu