marți, 30 septembrie 2014

„Luaţi-vă bărbaţi care să vă educe". Cam câţi, aşa...?


Pe ce mi-a mai căşunat:

Ceva divă (identitatea precisă realmente nu importă, m-am şocat văzând reacţia publică oţâr’ cam intens aprobatoare versus text) a zis (sau e apocrif, iar, nu importă) oarece opere, din care circulă intens pe net „[...] luaţi-vă bărbaţi de la care să aveţi ce învăţa, care să vă educe, care să vă fascineze când vorbesc, care să vă facă să doriţi să fiţi cea mai bună versiune a voastră”.
Opera continuă, dar m-am oprit deja din citit.


Emm.... io n-am înţeles prea bine, drept care am oarece întrebări.

luaţi-vă bărbaţi”. Îhâm. Cam câţi, aşa...? Apartamentul meu nu e cine ştie ce mare...

care să vă educe”. Sigur, profund logic, de vreme ce eu, până acum, am locuit sub o piatră, într-o peşteră din fundul pădurii, stând cu capul înfiletat adânc în permafrost, şi, precum bebeluşii, sunt uimită şi la vederea propriilor mele mâini!

care să vă fascineze când vorbesc”. Bine că nu când respiră. Şi aşa îmi trebe 3 zile să-mi revin după ce-mi zice „auzi, dă şi tu ziaru’ ”

„care să vă facă să doriţi să fiţi cea mai bună versiune a voastră”. Cam multe subordonate la subordonate, dacă-mi permiteţi. În fine, cu versiunea, 400.0 e bună? Cam ce frecvenţă de upgradare şi devirusare recomandaţi? De sistemul de operare nu prea am curaj să-ntreb. Mi-e clar însă că tre’ să funcţionez şi pe mobil, şi pe tabletă.


***

Ar părea amuzant, dar nu e.
Povestea punctează amar inferioritatea femeii, nu doar presupusă, ci asumată cu surle şi trâmbiţe de, desigur, toate doamnele sensibiloase şi degrabă-fluturătoare de gene, mânuţe suave şi evantaie cu modele florale....
Aspiraţional, aşa, sub pretextul evoluţiei, îmbunătăţirii continuu-evoluţioniste, bla-bla.
Auzi, şi dacă-ţi iei un animal de casă tot înveţi ceva de la el. Nu tre’ să fie neapărat biped.

(Povestea lui Pygmalion e, după mine, mai degrabă reflectarea unui triumf ingineresc)


Rostul unui partener nu e să te educe. De asta se presupune că s-au ocupat părinţii tăi.
Sau că, în cel mai râu caz, ai luat tu, direct, frâiele, că doar e viaţa ta, nu a vecinului Costică, şi te-ai apucat de investigat autonom în interior şi-n exterior.

Da, dacă matale crescuseşi oarecum sălbăticuţă, la mănăstire, aşa cum se obişnuia prin varii culturi & epoci, şi ieşeai pe poarta instituţiei doar când te măritai, bărbat’tu (cu mii de ani mai mare, care mai şi administra banii) trebuia, eventual, să-ţi ia profesor, ca să zic aşa.

Sper că vremea aia a trecut. De tot.

Sper.
Deşi, când mă uit în jur şi văd fetiţe cărora li se cere doar să fie zâne şi să se poarte frumos, că dacă ne vede lumea, în vreme ce ele ar sări în prima baltă şi s-ar cocoţa de zor în copaci, începe să mi se-arate de unde valul de aplauze extaziate de parcurgerea textului cu pricina.

(a nu se înţelege că nu văd şi băieţi la fel de ţinuţi în lesă ori fetiţe mega-răzbătăreţe ...)


Şi, ştii ceva, eu, mamă de băiat, refuz profund ideea că fiul meu va avea de educat o femeie, alta decât fiică-sa.
Păi, ce facem aici, ore suplimentare?!?

Îi doresc să aibă o parteneră deja educată, stăpână pe ea, autonomă, care să ştie pe ce lume trăieşte şi pe care dintre propriile dorinţe şi le vrea transformate în realitate, de ea personal sau şi cu ajutorul celorlalţi. Dacă vrea mimoză, sunt destule la ghiveci.

O persoană cu care să aibă un proiect de viaţă comun, o relaţie frumoasă şi echilibrată, şi cu care să funcţioneze în parteneriat, nu de pe postura de educator / adult - educat / frumuseţea suavă & profund infantilă.

O fiinţă care să fi avut o copilărie întreagă, echilibrată, potrivită ritmurilor ei, nestingherită şi neîncorsetată de „dar eşti fată.... ”. Care să fi jucat fotbal sau să fi reparat maşinuţe dacă asta îşi dorea. Care să nu simtă nici nevoia de-a câştiga ea marea luptă între sexe, nici că mai bine tace, acceptă şi rabdă, dacă vrea să-şi ţină prietenul / soţul / familia.

Un alt adult, nu un copil încremenit în proiectul „floare-n glastră”.

(are, de altfel, un vag iz de pedofilie povestea din textul pe care-l comentez... nu doar pe ăla patriarhal... )


Nu de alta, dar cal alb Muţunau n-are.
(am încercat, dar n-a-ncăput în lift)

8 comentarii:

Anonim spunea...

Draga mea,
Incep prin a spune ca-mi place foarte mult blogul tau si il tot citesc, de obicei fara sa comentez, ca nu prea am ce. Sau, ma rog, as putea spune ceva, dar nu ceva semnificativ, asa ca mai bine tac.
Acum am de zis ceva, asa ca zic :)
Nu cunosc textul integral de unde sunt pasajele respective. Poate ca, daca le-as fi vazut/auzit in context sau daca as fi vazut o anumita atitudine la autoare, as fi fost de alta parere decat sunt acum, dar citind doar pasajele respective, ma gandesc la urmatorul aspect: evolutia personala este (sau ar trebui sa fie, dupa parerea mea) continua, toata viata. Nu se incheie cand ai ajuns la majorat. Bieinteles, ne dorim in jur oameni educati din copilarie, dar asta nu inseamna ca nu mai au nimic de invatat. Si invatam unii de la altii (sau ar trebui, cred) si mai ales de la cei care ne sunt aproape. Cum ar fi partenerul/partenera de cuplu. Si femeia poate invata de la barbat, si barbatul poate invata de la femeie. Mie textul mi se pare perfect aplicabil si invers, adica "Luati-va femei care sa va educe, sa va fascineze si sa va faca sa fiti cea mai buna versiune a voastra." In "As good as it gets," personajul lui Jack Nicholson o da gata pe Helen Hunt (dupa ce o jignise fara sa vrea) spunandu-i ca il face sa vrea sa fie un om mai bun. Exista persoane care ne dau uneori acest impuls catre a fi mai buni, cat mai buni. Eu cred ca e de bine.
Dupa cum spuneam, nu stiu contextul, asa ca e foarte posibil ca autoarea sa nu fi gandit asa cum am zis eu aici.
E doar o parere a mea.
Numai bine va doresc.
(Apropo, postarea cu Mutunau stergand jocurile cu Angry Birds a fost fenomenala.)
Pedra

Monica spunea...

Eu aș zice că e dureroasă rău și lipsa de reciprocitate din îndemnul divei (cine or fi bărbații ei?)

Anonim spunea...

"care sa va educe"- n-as asimila verbul a invata pe cineva cu a educa pe cineva. sunt de acord sa invat de la barbatul meu sau de la oricine altcineva, dar nu mai permit altcuiva decat propriei persoane sa ma educe (sa desavarseasca ce-au inceput parintii; nu sunt nici macar de acord cu "profesorii educa". profesorii invata, transmit cunostinte, de preferat, dar parintii educa si apoi o face fiecare pt el insusi).
"care sa va fascineze cand vorbesc" - in felul meu sunt de acord cu asta. frate, prefer un tip destept, citit, inteligent, destupat. un tip (de fapt e valabil pt ambele sexe) cu adevarat destept te fascineaza fara sa te faca sa te simti ultima proasta. pe mine, una, ma excita, inclusiv fizic, mai degraba un tip destept (a nu se intelege arogant/plin de el/nesimtit, aia nu-s cu adevarat destepti), decat unul pur si simplu atragator dpdv fizic. (unul din multe motive, mai mari si mai mici, pentru care am parasit un tip e ca erau prea multe dezacorduri in conversatia lui scrisa si/sau orala, iar in aia scrisa erau mult prea multe cratime lipsa per/rand :) ).
"care sa va faca sa va doriti sa fiti cea mai buna versiune"- ha, eu una imi doresc unul care sa ma faca sa ma simt suficient de sigura sa pot sa-i arat toate versiunile mele (in zodia gemeni fiind, suntfoooarte multe). sunt extrem de putini oameni fata de care ma simt sufient de bine (sau rau, uneori) incat sa le pot arata toate versiunile mele. in cazul parintilor incerc sa nu le arat versiunea mea depresiva, ca sa nu-si faca prea multe griji.

acu', intre noi fie vorba, zilele astea am avut ceva mesteri prin casa si am patit o chestie naspa (legata de bani, nu va ganditi la vreun viol). doamne, asa imi doream sa nu se fi inventat feminismul..... incep sa ma calmez (sunt mai stoica de felul meu, am pus cruce banilor) si incepe sa-mi treaca. :) (dar acu' 2 zile imi doream rau :) )
ady

Anonim spunea...

am revenit. alti nervi meshteresti.
stie cineva un instalator decent, ieftinut, care sa nu intrebe de ce n-am barbat si care sa nu faca avansuri cu sau fara perdea.
ca mai am putin si-mi bag picioarele in el de feminism.
ady.
mamituni, iarta-ma.

Mamiţuni spunea...

Pedra,

multumesc frumos.
Eu o sa incep prin a te dezamagi in materie de Angry Birds - 2 jocuri au fost, desigur, reinstalate (ce e drept, hi-hi-hi, se pot juca numai pe net. si noi n-avem wifi. vai, cat ghinion)

Revenind la analiza pe text: daca ilustra autoare (anonima au ba) a vrut sa spuna ce presupui tu (si spui tu) eu zic ca nu i-a iesit. Deloc. Cuvintele potrivite pur si simplu nu sunt acolo.

Textul tau e ca o felie de paine unsa cu dulceata (invatare / educatie / evolutie continua).
Cel de care m-am luat eu e felia de dulceata cazuta pe jos, ridicata, scuturata putin (cat sa cada si praful, si dulceata) si prezentata drept marele desert aspirational.

Eu cred ca impulsurile de a fi mai bun / mai altfel vin din interior sau nu vin deloc. Da, pot exista stimuli si catalizatori externi.
Dar nu te poti lasa de baut in locul meu...



Monica,
em... cum sa zic.... daca e diva, ii cam stim pe domnii, din tabloide...


Ady,
Imi place punctul tau de vedere pe acest subiect :)
Diferenta dintre educatie si invatare e o discutie foarte ampla, cu un larg potential de cafteala semantica.
Iaca mostre de intrebari:
Ne referim la aspectul formativ sau la cel normativ?
Decurge vreunul din celalalt (daca da, care si cum), sunt independente sau se bat cap in cap?
Care sunt etapele proceselor de invatare / educatie? Cine le dirijeaza?
samd.

Ref instalatori: condoleante. Ma tem ca unu' perfect nu exista.
Iti trebuie instalator = electrician, sau omul care mestereste la instalatii sanitare? (electricianul meu sunt eu, arma secreta fiind creionul de tensiune :)) in materie de instalatii sanitare imi declin competenta...)

In ce priveste faptul ca va imprieteniti cam tare: Eu n-as intra in discutii din astea...

De ce n-ai barbat nu e treaba lor.
Ca regula generala: ai, dar e
- la spital
- in delegatie
- la sedinta
- la parintii lui, le face o supa calda
- extrem de incompetent in materie de instalat / nu-i place delor sa repare / repara numai la soacra-mea / repara dar lucreaza prost, vedeti cat a putut strica aici / din cauza lui am ajuns asa...

Si, a propos, nevasta instalatorului unde lucreaza? Si mama lui cum se mai simte? :))



Anonim spunea...

Chiar ma intrebam cum a ramas cu jocurile, hehe.
Mda, e foarte posibil ca autoarea nici sa nu fi gandit ce am zis eu, nu se stie, iar daca a dat dulceata pe jos eu n-o mai mananc :)
Ma refeream la catalizatori, desigur, oameni care prin felul lor de a fi, prin prezenta lor langa noi ne dau impulsul de a fi mai buni. Adica nu ni-l dau ei voit, ci il capatam noi, ne apare, pur si simplu.
La fel ca o doamna de mai sus, si eu am reactii... erotice la barbati destepti. Si care stiu sa se exprime fluent. Mmm...

Anonim spunea...

of. nu vreau unul perfect, doar unul rezonabil.
instalator, de instalatii sanitare, tzevararie, chiuvete, d-astea. electrician am gasit. pastrez numaru' mai ceva ca pe sfintele moaste.
locuri unde poate fi barbatu' mai gasesc, dar ce ma fac cu: o singura periuta de dinti in baie, lipsa oricarei ustensile de ras sau oricaror odicolonuri masculine? hai sa zicem ca le aduc de decor (desi mi-ar fi o lene crancena sa le strang), dar mi s-a spus, cu tenta admirativa, ca apartamentul meu arata foarte feminin.
s-ar putea ca fi exagerat nitel cu avansurile (doar in ceea ce-i priveste pe instalatori; alta poveste cu un agent imobiliar acu' niste ani), dar majoritatea au pus mai multe intrebari cu privire la viata mea privata decat pot eu suporta.
partea cea mai naspa e ca nu ma pricep absolut deloc la chestii d-astea (apropos de feminism, nu ma pricep nici la cusut/crosetat/tricotat/moda/parfumuri/shmacuri de machiat; sa n-avem vorbe la proces) si deci nu stiu ce sa cer si unde/cum sa verific daca s-a lucrat cum/ce trebuie. in plus, sunt femeie, deci din start considerata pe langa subiect.
m-am sms-uit cu o colega intr-una din serile cu pricina si m-a-ntrebat "da' ce-i la tine, bar de negri", imi venea sa-i zic "nu, casa de femeie vadana" , desi nu-i cazul (asa se zice la mine acasa :) ).
noroc ca-mi trece repede paraponu' si-ntr-un fel sau altul, m-am descurtat mereu, inca n-am abdicat de la feminism (d-ala de tip vechi, cu drepturile si alea-alea, nu d-asta de tip nou "barbatii e toti porci, n-avem nevoie de ei" cica e mare discutie :) ).
da' carti de tipul "pluming/something (sper c-am scris bine) for dummies" romanesti or exista?
.... si cand ma gandesc ca am cel putin 3 colegi colegi care asteptau o recomandare.....
in ceea ce priveste caftelile semantice invatat/educat nu ma simt in stare de aprofundare a subiectului si nici nu m-am gandit prea mult. pur si simplu, cumva mi se par diferite.
ady.

Mamiţuni spunea...

Pedra,
cum ziceam in postarea initiala (ca orice auto-referentiala care se respecta) catalizator pot fi si cainele si pisica!
Pisica, intre noi fie vorba, chiar are certe aptitudini didactice :)


Ady,
ref comportamente instalatoricesti, de ce cred eu ca ti-ai cam dat deja raspunsurile...?

De orice eventualitate, sa mai incercam odata:
"Daca sunt casatorita / Cu cine ma conversez?
Ce ziceati de reparatia aia? Hai sa terminati mai intai cu ea. Ca de aia ati venit."

In rest, despre educatie vs invatare o sa mai tot vorbim. Mutunau abia ce-a intrat la scoala, este vreme!