(iar am trişat şi-am programat, de miercuri, postarea)
Se iau neşte tipologii (mai mult sau mai puţin arbitrare).
Mama temătoare
Eventual vag ipohondră.
Care se teme şi de umbra ei, ca să nu mai zic de curent şi alte maladii
incurabilo-letale. Peste tot vede numa’ germeni şi viruşi, toţi, cel puţin la
fel de gravi ca Ebola. A, şi multe vehicule duşmănoase, care pândesc copiii ca
să-i calce / lovească.
Mama autoritar-agresivă.
Care nu se opune neapărat tuturor iniţiativelor copilului, însă, când o face,
nu se sfieşte să urle şi să bruscheze / pocnească. E ranchiunoasă şi nu ezită să
se descarce / răzbune pe copil.
Mama ne-permisivă
Care întâi tre’ să indice ea ce şi cum, altfel nu dă voie (mai) nimic.
Categoria: „copiii trebuie văzuţi, nu auziţi” - sau „un’te pun, acolo stai”.
Moartea iniţiativei infantile.
Mama deprimată
Care le vede pe toate-n negru, fără contur ori relief, şi căreia nu-i arde de
nimic.
Mama epuizată
Care nu le-ar vedea pe toate-n negru, da’ care, dintr-un variu motiv, nu mai
are, momentan, energie pentru văzutu-n alte culori.
Care se duce-n cap la cea mai mică deviere.
Mama suportivă
Eventual, chiar veselă, energică şi jucăuşă .
(lista poate, desigur, continua - mama dependentă, care nu poate trăi din
cauza lui „ce va spune X/lumea”, mama nefericită, mama perfecţionist-veşnic
nemulţumită, mama prezent-absentă, şamd)
Primul pas din joc: care din aceste tipuri te intrigă cel mai mult?
Alege unul. O singură mamă.
Al doilea pas din joc: care sunt replicile-şablon pe care le-ar spune
respectiva mamă? (respectiva categorie de personaj, adică)
(aşa, la vreo 3-4 replici)
Şi care ar fi cele mai frecvente comportamente la care ar recurge?
Al treilea pas din joc necesită un partener de ...joacă/joc.
Pentru tipul / personajul ales, e nevoie de un partener-„actor„, care să
spună replicile anterior „alocate” mamei, în vreme ce mama din viaţa reală,
legată la ochi, joacă rolul copilului (şi face ce-ar face un copil. orice
copil).
Al patrulea pas e acţiunea - de preferinţă spontană - lansată de „copil”
(mama din viaţa reală), la care „mama” (partenerul de joc de rol) reacţionează
pornind de la cele trasate la punctul doi.
Acţiunea continuă până la înfierbântarea copleşitoare - care vine, pentru
cine e prins de joc, în 4-5 minute.
Al cincilea pas: contemplarea propriilor revelaţii. Sentimentele încercate
din rol.
Din urmărirea unor astfel de jocuri de rol ştiu că uneori copiii percep
atenţia intens acordată (chiar dacă ea constă-n urlete şi ghionţi) drept
dezirabilă. Că, deseori, e singura de care au parte.
Că pentru copii timpul înseamnă atenţie acordată lor, nu lucrurilor care
trebuie făcute pentru ei.
Că, atunci când e vorba (tot de) timp, copiii tind să-ncerce să recupereze în
intensitate ce nu le-ajunge cantitativ. Exploatează, practic, la maxim, orice
minuţel de care dispun.
Că poa’ să fie foarte mare diferenţa între ce simte, respectiv face, mama, şi
ce ajunge la copil, respectiv ce-şi va putea aminti ulterior.
Că pentru un părinte crescut cu gustul şi/sau cu amintirea violenţei e
epuizant să facă altfel - pentru că trebuie să-şi urmărească atent, cenzureze şi
altereze aproape fiecare pas, gest, gând. Rădăcinile violenţei sunt extrem de adânci.
Că „externii” (cei de pe margine) văd lucrurile cu totul altfel.
Că, tot din exterior, există tendinţa de „a lua partea” şi, aproape
întotdeauna, imperativul corecturii imediate, sub imperiul judecăţii - deseori,
pripite.
Când, de fapt, povestea ar trebui să stea sub semnul comunicării, conexiunii
/ conectării şi al ajutorului.
vineri, 9 martie 2012
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
3 comentarii:
eu ma simt vinovata numai citind... nu pot juca. Sunt un pic din toate... cred.
Eu nu prea sunt fan categorisiri, mi-e oricum greu de felul meu sa vad foarte structurat. Cred ca majoritatea "mamelor" de mai sus pot fi ipostaze/ comportamente ale unei singure mame in functie de: nivelul ei de energie, de factori externi, interni, de dispozitii, predispozitii, resurse, sprijin, de orele dormite sau nedormite.. in parte si legat de prejudecatile pastrate sau lepadate.
G.,
de ce?
Exercitiul asta nu e despre vinovatie - e despre intelegere.
Gratioasa,
"mamele" de mai sus nu exista. E vorba de niste etichete simplificatoare cu care opereaza un exercitiu menit sa dezvaluie perspectiva celuilalt - in cazul de fata, a copilului care interactioneaza cu o trasatura anume.
E vorba de experimentare, nu de categorisiri.
Trimiteți un comentariu