joi, 30 septembrie 2010

Câte ceva despre întoarcerea la servici. Şi despre oboseala aferentă

Lucrez cu normă mai mult sau mai puţin întreagă (a se citi "mai chiulesc") de la începutul anului, aşa că am avut suficient timp la dispoziţie pentru concluzia că m-am săturat până peste urechi. Şi asta, cu toate că locul de muncă nu mai e cel de dinainte de naştere (inutil solicitant, cu şedinţe aberante începute la 16.30 sau, eventual, la 18.00, şi la prea mare distanţă de casă) ci unul mult mai prietenos cu mămicia.

Aş vrea să mă pot întoarce acasă unde să mămicesc de zor şi să mă ocup, în cele câteva milisecunde care mi-or mai rămâne, de lucrurile care-mi plac. Nu mai vreau să ma simt non-stop contra cronometru şi să am în fiecare dimineaţă senzaţia că încerc zadarnic să mă deghizez în om serios. (încă n-am reuşit să fac nimic ca să depăşesc definitiv prejudecata cum că, în mediile corporatiste, haina face pe om).

Nu vreau să-mi mai pese de trafic şi să mă terorizeze faptul că, din pricină că 3 cetăţeni cu volan s-au gândit să înfunde o intersecţie, timpul meu de călătorit se triplează.

Nu m-am văzut niciodată casnică (gătesc ca o cizmă şi-s uber-leneşă) şi nu mai departe de acum un an şi jumătate îmi plănuiam minuţios evadările periodice spre lumea adulţilor, care mă umpleau de calm şi energie.
Acum vreau 'napoi.

Acum, când am parte din plin de conversaţii anoste cu persoane majore care nu pot sau nu vor să tacă, da’ greu reuşesc să aibă predicat în propoziţii, dar’mite idei interesante, îl prefer de departe pe Muţunau, recitând peltic, dar cu patos, Un pitic /foarte mic/făcea baie/-ntr-un ibric. (versiunea lui prezintă unele litere lipsă)

Aş vrea să am casă şi curte şi să cresc vreo 3-4 copii. Momentan, obiectivul pare total nerealizabil.


Drept care mă-ntorc la manierele în care întoarcerea la servici poate fi făcută suportabilă.

În primul rând, dacă munca e una considerată plăcută, iar colegii pricep prin ce treci, totul e mult mai simplu.

Am avut zile-n care, din pricina nopţilor agitate, n-am putut ajunge mai devreme de 11.00 la birou, şi, când am făcut-o, mă clătinam mai ceva ca piftia; am avut momente-n care a fost clar şi pentru marţieni că-mi pierdusem şirul ideilor şi că uitam de la mână până la gură; am avut parte de sprijin, de oameni care mi-au suplinit, din proprie, iniţiativă, responsabilităţile, fără comentarii (că m-or fi bodogănit ei in petto ori cu glas tare e altă poveste).

Am avut (şi am) parte de discuţii interesante şi utile despre copii, pentru că, judecând după numărul de copii ai colegilor, ne-am putea deschide lejer o grădiniţă. De un castron de salată, foarte util în zilele-n care-ţi uiţi mâncarea acasă, la fel ca şi portofelul. De înţelegere în zilele-n care trebuia să plec înainte de 5.

Cu toate astea.... nu mai pot. Nu-mi mai place. Am, periodic & prea des, episoade de tipul „cine mi-a stins lumina”. Când mormăi dimineaţa în maşină nu-mai-pot-nu-mai-pot-nu-mai-pot. Şi, ce să vezi, chiar ăsta e adevărul.

Nu m-am refăcut niciodată după (prea) multele nopţi nedormite. N-a fost vreme.

Nu mi-am regăsit ritmul. Eram extrem de iute şi binişor structurată înainte de naştere. N-aveam nimic împotriva lucratului în plus. Volumele mele de muncă puteau ajunge să fie impresionante. Mă puteam concentra în mod absolut sublim.
Toate astea ţin de trecut. Cred că-s ascunse bine în aceeaşi cutie maaare în care-mi sunt şi încălţările mărimea 36 care nu mă mai încap. (şi-n care m-am cam resemnat că, dacă nu cumva aleg să le tai vârful, tălpoanţele mele de hobbit nu vor mai putea încăpea niciodată. în calitate de stăpână a susnumitelor tălpoanţe, încă sunt în căutarea explicaţiei ştiinţifice pe deplin lămuritoare. aia cu îngrăşatul nu ţine)

Nu pot face faţă tuturor rolurilor pe care trebuie să le umplu. Angajat, contribuabil la stat, mamă de copil energic, patron de bonă şi/sau coordonator de bunică, manager de bârlog personal, şef peste aprovizionare, reparator de giucării şi rezolvitor de probleme, etc. M-am săturat să curgă toate cele înspre mine, şi eu să sfârşesc prin a fi, invariabil, cocoşător de obosită, irascibilă, neatentă şi în urmă cu toate cele.
(Pretind că nu mă vait, doar constat)

- Da' ce-i aşa de greu?

Iaca, pentru mine e. Totul. Nu era, da' din când în când, devine. Cam des, zic.

Mă simt ca şi cum aş fi pusă s-alerg nişte metri garduri fără să mi se dezlege în prealabil picioarele.

Mă mai descarc ici şi colo (de exemplu aici). Da’i doar un paleativ... Nu am dat peste formula de echilibru.
Ce mă-ngrijorează e faptul că nu cred c-o să se termine / schimbe vreodată în (mai) bine.

12 comentarii:

XoXo spunea...

te inteleg pe deplin ( eu una inca nu mi-am revenit desi sunt la serviciu de vreo 4 ani...)si te sustin, dar pot sa iti spun ca echilibru nu o sa gasesti prea curand.
nu am inteles nici eu de ce nu mai imi vin pantofii dinainte de nastere, desi am revenit la kilogramele de atunci. E un fenomen inexplicabil.
memoria mi-am pierdut-o definitiv, adica am ajuns sa uit complet ce am spus/facut dimineata...si inca n-am gasit remediu
obosita sunt non-stop (ma gandeam chiar ca sunt eu anormala) de genul am pus capul pe perna si am adormit lemn...desi cineva langa mine inca mai povesteste vreo juma' de ora :))))
oricat de mult il iubesc si sunt inebunita fara mitzi....cateodata zau ca imi vine sa imi iau lumea in cap si sa fug :))))))
dar perseverez!oi gasi pana la urma luminita, sper:)))))

Sinziana spunea...

Mamituni scriu acum un comentariu, la 10 seara, chiar inainte sa ma apuc sa fac o ciorba si un fel doi si sa pun niste rufe la uscat. Deci se prefigureaza ora 2, cel mai devreme, ora de culcare.
Si asa imi vad in timpul saptamanii copilul doar 2 ore pe zi. Nu vreau sa fac treaba in timpul asta. Vreau sa-l pup, sa ma joc cu el, sa il dragalesc.
Nici eu nu am gasit explicatia de ce atatea perechi bune de pantofi 36 stau pe raft sau in cutie, de ce manecile la taioare sunt vizibil rau mai scurte si stau sa-mi crape pe spate caci si eu dupa o saptamana de mancat covrigi si baut cafele, am dat jos si ultimele 5 kg.
Nu inteleg cum mama, cu 2 copii relativ mici in acelasi timp, fara pampersi, fara sterilizator, cu apa calda si caldura dupa program, cu naveta de facut, cu multe alte lipsuri legate de "iepoca", nu a luat-o razna.
Tot timpul asa imi zic "Daca ea a reusit, voi reusi si eu. O sa ies eu la lumina cumva."

Unknown spunea...

Hai ca-n vreo doua saptamani va ingros si eu randurile si mi-ati dat un elan...

Mamiţuni spunea...

Xoxo,
multumesc! Si pentru vestea buna (ca nu sunt singura lovita zdravan in aripa) si pentru aia proasta (ca, iata, nici dupa 4 ani nu trece)
Recuperarea dupa oboseala accentuata nu e chiar asa simpla. Adica ar trebui sa ne tratam cu mult somn, ca si cum am fi foarte bolnave de nesomn, ca sa ne treaca. Lucru care presupune mai mult timp decat avem...
In rest, eu nici sa fug nu mai am putere!
Te rog sa ma tii la curent cu adresa luminitei!

Sinziana,
asta ma omoara, lipsa timpului petrecut cu copilul. Nu doar ca-s neprietenoasa de oboseala, dar mai si stam putin impreuna...
Parerea mea despre generatia parintilor nostri este ca de fapt au luat-o razna, ca altfel nu ne-ar bate atat la cap acum :)
Serios vorbind, cred ca am compara mere cu pere.
Mai degraba m-as uita (ca sa invat!) cum se descurca azi mamele din mediul rural (cele care muncesc in afara casei un numar de ore pe zi), decat sa ma raportez la trecut. Raspunsul este ca mie, una, tot nu prea-mi iese.

Zoozie,
imi pare rau ca te descurajam.
Da' tine cont ca faptul ca mie mi-e greu nu e o garantie c-o sa-ti fie si tie, dimpotriva! Nu e musai s-avem experiente similare.
Tu cat de nedormita ai zice ca esti, de pilda? (nu doar alergata peste zi, alergata si peste noapte!)

Unknown spunea...

pai de doi ani in 95% din nopti m+am treyit de cate 3 ori. Daca nu dormea cu mine ca sa adorm reede la loc cred ca+mi puneam streangul. Si daca plangea, la fel, asa, in 95% din cayuri, haleste, se intoarce cu spatele si somn. Dar somnul fragmentat isi spune cuvantul. Nu ma concetrey, nu tin minte mare lucru, ma apuc de 3 lucruri dar termin alte doua peste o saptamana, nu mai sunt aceeasi persoaana ca acum doi ani cand a inceput adevarata mea viata. Atunci credeam ca sunt obositaŞ cativa ani de munca scarboasa, dar care+mi placea, adunati cu alergaturi pentru casa, noptile cica dormite prost din cauya sarcinii )ce+as mai pupa un somn de+ala asa, cam la doua yile...)...

Stiu ca o data in astia doi ani am dormit 6 ore legate si ii venea sa sarbatoresc. Mi s+au parut chiar muuulte!

alina spunea...

of.
io ma gandeam ca n-ar fi o idee rea sa pun de-o revolutie. sociala. nu mai tine. adica vrem sa crestem oameni intregi la minte, trup si suflet, da' schilodim mamele din toate cele si tot nu reusim. ca ele saracele ... e numai una.
la mine si peste trei bucata copii.
cum de revolutie sunt sigura ca-s incapabila (de unde nene atata risipa de energie cand orice farama e ultra-pretioasa?!), momentan am decis ca universul corporatist poate sa ma priveasca cum mi se falfaie elegant de pe margine. forever.
si daca ingros randurile oamenilor muncitori extra-camin in curand, vreau s-o fac de placere, nu de durere (in plus).
ceea ce va doresc si voua, din inima. atat cat se poate.
ori forta sa rezistati pe baricade.

alina spunea...

zoozie, eu am avut in cinci ani maxim 10 nopti cu somn peste 6 ore. am constatat ca deja nu mai pot eu dormi mai mult de-atat, ma trezesc automat si caut copilul printre asternuturi, sa-l mufez, just in case ...

Oana spunea...

ma ingrozeste perspectiva asta, pentru ca exact asa o vad si eu in viitor, cu mentiunea ca nu se intrevede inca jobul prietenos cu mamicia ci in continuare cel mai mult sau mai putin inutil solicitant...

g.cojocaru spunea...

mi-e greu sa gasesc cuvinte... pentru ca nu stiu ce te-ar putea imbarbata... Noi am apucat sa discutam putin, la initiativa lui, varianta ca eu sa stau acasa... chiar daca is departe de a fi o gospodina...acum, nu ma vad rezistand unei "cariere casnice", poate la revenirea la job, voi gandii si eu precum o faci tu.
Ai noroc ca ai gasit jobul prietenos si ca ai parte de colegi care te inteleg si te sprijina...

Mamiţuni spunea...

Zoozie,
in ziua in care am scris postarea asta am adormit imediat dupa, profitand de somnul de dupa-amiaza al junelui.
M-am trezit dupa vreo ora jumatate (a fost un somn din ala scurt, dar venit la fix, adanc si odihnitor), si am fost cea mai fericita cand mi-am dat seama ca nu trebuie s-o rup de fuga nicaieri... ca e seara, nu dimineata, si ca n-am nimic urgent de facut...
Credeam ca mai mult de "uraaaa, am dormit 4 ore legate" nu se mai poate intampla nimic - dar se poate.
Eu te-as incuraja sa ceri program flexibil, daca poti. Vor fi zile in care iti va folosi.
Si sa pui, oricum, somnul ca prioritate. Impaiata de oboseala oricum nu rezolvi mare lucru...

Alina,
tare ma tem ca schilodim si copiii...
Eu n-am cum rezista pe baricade, pana cand nu descopar cum pot trai gratis. Sau pana cand n-o da norocul peste mine, sa castig la loto.
Daca as gasi alta optiune de loc de munca (spre exemplu o jumatate de norma, 4 ore), as incerca-o. Deja am schimbat vechiul job pe unul mai prost platit, doar ca sa nu mai stau mii de ani in trafic. As merge si mai jos, dar optiunea asta de 4 ore din pacate nu exista. Exista numai aia de 12-14!
In rest, tu cu 3 copii ai mai mult decat un loc de munca, ai deja 3 deodata. Din fericire, toate la un loc.
Ce nu-mi iese mie e sa armonizez domesticul cu "externul". In materie domestica ma mai descurcam...

Oana,
poate ca pentru tine o sa fie ceva mai bine. Sau poate vei reusi sa imblanzesti un pic atmosfera la locul de munca...
Sper, cum ar veni, ca situatia mea reflecta o exceptie, nu regula.

G.,
aceeasi intrebare ca si cea adresata lui Zoozie: cat apuci sa dormi noaptea?
Pentru ca daca prinzi macar 4 ore legate, iti va fi mult mai simplu. La 6, deja huzuresti :)
Altfel, nu e deloc usor. Nu mi se pare..

g.cojocaru spunea...

Mamituni, avand familia aproape, am parte de foarte mult ajutor din partea lor. La capitolul somn, chiar sunt o fericita si o rasfatata. Nu ma plang de nesomn, decat in perioadele in care are Maria cate ceva (raceala, dintisori...) In genere, dorm 6-8 ore pe noapte...

Mamiţuni spunea...

G.,
ptiu-ptiu-ptiu, sa nu fie de deochi!
In acest caz, pentru tine intoarcerea la munca s-ar putea sa fie mult, mult mai simpla.
Cand prinzi suficient somn, te descurci mult mai bine.